ביופידבק
אודות עצמי
טיפול ביופידבק
תחומי ביופידבק
מאמרים
שאלות נפוצות
המלצות
צרו קשר
מפת האתר
 

טיפים מעשיים לניהול מתח בחיים


מתח מקורו, בדרך כלל, בדאגות, שעות עבודה רבות, התמודדות עם פרנסה, ניהול זוגיות/משפחה, פחדים, השפעות סביבה, חוסר סיפוק והגשמה, זמן פנוי מועט ועוד סיבות רבות מספור.

בעולם המערבי המודרני אנו מתנהלים במתח (סטרס) ולחץ תמידיים במירוץ להספיק:


להתקדם בעבודה
להשקיע בילדים
לבצע את מטלות
לתחזק זוגיות
לסיים פרויקטים בזמן
לצאת לחופשה
לנהל תקציב
לעשות ספורט
לשמור על הבריאות

את רובנו מנהל הסטרס במקום שאנחנו ננהל אותו.
ההתנהלות היום יומית לא מאפשרת לנו לעצור לרגע, לקחת פסק זמן, לנוח, להירגע (מישהו זוכר מה זה בכלל? איך עושים את זה?)

הנה מספר טיפים זמינים להרגעת סטרס בתוך זמן קצר מאד:


1. נשימה

נשימה היא פעולה אוטומטית שאנו עושים במהלך כל שעות היום בלי להקדיש לכך מחשבה כלל. אנשים במצבי לחץ נושמים נשימות שטוחות אשר אינן מאפשרות להכניס מספיק חמצן לגופנו. מחסור בחמצן משפיע על מערכות רבות בגופנו ועם הזמן יוצר תחלואים שונים. עצרו לפחות פעמיים ביום, לקחו לעצמכם שתיים שלוש דקות ונשמו נשימות סרעפתיות (רצוי בשכיבה אך אפשר גם במכונית בפקק תנועה, בשירותים בעבודה או בכל מקום שתחפצו). קחו נשימה עמוקה, מלאו את הריאות באויר, ונשפו החוצה לאט לאט עד שהגוף מרגיש מרוקן.חזרו על הפעולה עוד פעמיים ברצף.
הנשימה זמינה לנו תמיד. נשימה נכונה מייצרת שלווה ורגיעה.

2. התמתחות

אנו מבלים שעות רבות במהלך היום בישיבה מרוכזת מול מסך המחשב. קחו מדי שעה כמה שניות להתמתחות (אפשר בישיבה על הכסא). תמתחו את חגורת הכתפיים, השכמות והגב ושחררו מתח.

3. מים

שתו מים ! סביבת העבודה/מגורים ממוזגת משכיחה מאיתנו את הצורך לשתות. חלק גדול מגופנו הוא נוזלים, שמרו על רמת נוזלים נכונה בגוף. שתו מים (לפחות ליטר וחצי ליום).

4. המקום האהוב (הבטוח)

דמיינו את עצמכם במקום אהוב עליכם, למשל – חוף ים, שמש נעימה, רוח וקול שכשוך הגלים. כמה שניות וכבר המתח מתחיל להתפוגג. אמנם עוד לא הגעתם לשם פיזית אך יש לכם יתרון על כל חבריכם למשרד שבוהים במסך המחשב.

5. מה אני אוהב/ת

עשו רשימה של כל הדברים שאתם אוהבים וזמינים לכם. למשל כוס קפה טעים, עוגיות במגירה המשרדית, מה בא לי לאכול היום בהפסקת הצהרים,מה מתוכנן לי לאחר הצהרים/ערב. מצאו את קרן האור שתחזיק אתכם עוד כמה שעות עד סוף היום.

ולמתקדמים בינינו:

6. ספורט

ידוע כי ספורט משחרר אנדורפינים במוח ומשפר את מצב הרוח. צאו להליכה/ריצה/חדר כושר או כל ספורט אחר.
טיפ חשוב – לעיתים הדרך לא קלה (מזיעים,מתאמצים, שרירים נתפסים) חשבו על התוצאה ולא על הדרך. איזו הרגשת הישג נפלאה תהיה בסוף האימון.

7. מוסיקה

פרגנו לעצמכם את המוסיקה שאתם אוהבים ופנו מעט זמן לצורך העניין. אם בבית, אם במכונית בדרך, מוסיקה אהובה עושה פלאים למצב הרוח שלנו.

8. רשימת מלאי

עשו רשימה של כל הדברים הטובים שיש לי בחיי (אוטומטית אנחנו חושבים מה אין לנו). עבודה, זוגיות, משפחה, חיית מחמד,ספה נוחה מול הטלויזיה, אוכל טעים, קורת גג, חברים ועוד ועוד ועוד ועוד. הרשימה נותנת לנו פרופורציות וממחישה כמה ברי מזל אנחנו.

9. זיוף

אם כל זה לא עזר עד עכשיו – זייפו. אמרו לעצמכם כי הכול בסדר. מצאו משפט מתאים לכם, כיד הדמיון הטובה עליכם,
וחזרו עליו שוב ושוב.

אצלי הכול בסדר...
מחר יהיה יום חדש...
קטן עלי...

זכרו – מחשבה בוראת מציאות וזה נכון לשני הכוונים גם לקושי וגם לטוב. עדיף להפנות את המחשבות לכוונים טובים ולברוא מציאות חדשה.

מאחלת לכולנו ימים רגועים ושלווים
 
משוב ביולוגי